תהליך החיברות הוא התהליך שבו מאמץ האדם, החל מילדותו ועד לשנות חייו הבוגרות, מיומנויות חברתיות ולומד את מקומו בחברה. תהליך למידה זה אינו תהליך עצמאי, אלא מושפע ומכוון ע"י החברה הסובבת את האדם. גורמים אלו מכונים סוכני תיווך.
תאוריית החיברות טוענת שהתקשורת היא אחד מסוכני חיברות אלו והתפתחות האדם הבודד מושפעת מאמצעי התקשורת. השפעה זו משתנה במהלך השנים ותלויה באדם עצמו, כמו גם באמצעי התקשורת.
תפקיד התקשורת בחיברות
סוכני חיברות מלווים את האדם במהלך חייו. ולאורך השנים אנו נפגשים סוכני חיברות שונים - הורים, מורים, חברים, חברים לעבודה וללימודים וכמובן, התקשורת.
סוכני החיברות לא פועלים במנותק מהסביבה. אין כמעט מיומנויות חברתיות שמושפעות מסוכן חיברות בלעדי ובעיקר במהלך שנות הילדות, בהן האדם נוח להשפעות חיצוניות. אמצעי התקשורת, כסוכני החיברות האחרים, מהווים חלק מ"מסגרות" חִברות: הבית והטלויזיה שבו, העבודה ואמצעי התקשורת הרלוונטיים לה, חברים והתקשורת עמם וכו'.
לא תמיד מלאה התקשורת תפקיד של סוכן חיברות עצמאי. עד לפני כמה שנים, היתה החשיפה לתקשורת, או השימוש בה, מכוונים ע"י סוכנים אחרים. היו תקופות למשל, בהן ההחלטה לאיזה תכנית טלוויזיה יחשף הילד, היתה החלטה בלבדית של ההורים שניתבו אותו בכך למסלול חיברות מבוקר. כיום, השתנה המצב, והתקשורת הפכה להיות סוכן עצמאי. אנשים לומדים מהתקשורת איך להתנהג, ומתנהגים בהתאם. אנשים מאמצים כללי ההתנהגות או הרגלי צריכה, וכו'. כיום, אפילו הסטטוס החברתי נקבע כתוצאה מהמסרים בתקשורת.
מעמדה של התקשורת כסוכן חיברות התייצב, והיא אף הפכה לגורם בעל השפעה חזקה משל האחרים. התקשורת היא גורם המקשר בין סוכני חיברות שונים, מתאמת ומפשרת ביניהם.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה